AFA iDertosa
<< Tornar

M茅s hores amb el smartphone que a l'escola

Durant milers d'anys la nostra espècie s'ha comunicat bàsicament de forma presencial. Hem desenvolupat i perfeccionat la nostra capacitat per transmetre el que pensem i sentim, el que al mateix temps ens ha permès comprendre el que experimenten els altres. La nostra comunicació presencial és tremendament rica: podem entendre a altres persones, deduir el seu estat d'ànim o fins i tot preveure les seves reaccions, amb una simple mirada i en menys d'un segon. Ens comuniquem amb el to de veu, amb els nostres gestos, amb la moviment dels ulls o de les mans, amb les olors i amb un munt de sensacions físiques de les que moltes vegades no som ni tan sols conscients.

Al marge del llenguatge corporal hem perfeccionat una sofisticada forma de comunicació verbal -oral i escrita- que ens permet transmetre a més els nostres coneixements i idees a persones que estan a milers de quilòmetres, i a través del temps d'unes generacions a unes altres.

Aquestes formes de comunicació ens han permès establir complexes relacions socials, amb multitud de persones d'entorns, experiències i creences molt diferents. Però vet aquí que en els últims 20 anys hem desenvolupat una nova forma de comunicació: la COMUNICACIÓ DIGITAL. I no es tracta d'un nou canal, sinó d'un format que té les seves pròpies característiques, que inclou elements nous i també noves possibilitats. I aquesta realitat no seria un problema que requereixi la nostra atenció, si no fos per dues circumstàncies molt importants:

  • La comunicació digital s'ha convertit en pocs anys en la principal forma de comunicació entre molts nens i adolescents.
  • La nostra espècie no està adaptada ni preparada per a aquesta nova forma de comunicació.

Aquestes dues circumstàncies estan generant diversos problemes en la comunicació i relacions que estableixen els nens i adolescents, alguns dels quals es tradueixen en conflictes en el centre escolar després d'un malentès sorgit en una conversa en WhatsApp o Instagram la tarda anterior. I també generen, per descomptat, problemes entre els adults. Tots hem viscut conflictes entre familiars o amics, com a conseqüència d'algun comentari escrit en un grup de missatgeria instantània. I tots sabem les reaccions que pot desencadenar un tweet de 140 caràcters escrit en un mal moment. Fa poc, el curs passat, desenvolupem i vam editar un decàleg per a grups de Whatsapp de pares de col·legis, a petició de diversos centres escolars preocupats pels conflictes que es generen en aquests grups entre els mateixos pares, o entre pares i personal del col·legi.

Així doncs, moltes de les qüestions que abordem en treballar sobre COMUNICACIÓ DIGITAL són del major interès no només per als alumnes dels diferents nivells, sinó també per als adults, i en especial per a aquells que exerceixen d'educadors, pares o mares. Si volem que la comunicació en els entorns digitals no acabi generant un empobriment de la comunicació humana, i com a educadors pretenem afrontar els problemes que planteja entre els més joves, cal treballar amb ells sobre noves formes de comunicació no verbal, desenvolupar la comunicació assertiva i introduir tècniques de ciberconvivencia entre els nostres fills i alumnes.

Més informació a: kids and teens online (nens i adolescents a internet)

Comandes de llibresEl meu compte

Enllaços


Notícies recents

Concurs d'il路lustraci贸 St Jordi 2019

Jornades de portes obertes i informaci贸 BAT Internacional

Xerrada: Estereotips de g猫nere. Des-Constru茂m una perspectiva diferent de veure'ls

Premis de Recerca de l'Acad猫mia de Ci猫ncies M猫diques de Catalunya i Balears

Visita al Circuit de Catalunya i al Museu de la Ci猫ncia i de la T猫cnica de Terrassa

Confer猫ncia de Llu铆s Miralles: Acceleradors de part铆cules i les seves aplicacions

Jornada de portes obertes ESO

Recollida de t铆tols d'ESO i BAT

Sol路licitud d'ajuts per despla莽ament

Actes de la festivitat de Sant Tom脿s

Butllet铆 Fam铆lia i Escola (gener 2019)

Xerrada informativa UNPORTAL

Inscripci贸 de voluntaris als World Sports Game 2019

Jornades de solidaritat amb els presos pol铆tics a l'Institut Dertosa

Canvi de nom de l'AMPA: AFA iDertosa

Torrons elaborats per l'Escola d'Hoteleria Institut Dertosa

Tast de c貌ctels amb maridatge

Presentaci贸 de candidatures i participaci贸 en les eleccions del Consell Escolar

Enc脿rrec de panellets pedag貌gics

Assemblea General Ordin脿ria de l'AMPA curs 2018-19

Vaga d'estudiants

Tornen les elaboracions de cuina

Carnet Bus Estudiants Curs 2018-19

Recollida de claus de les guixetes

Horari inici de curs

Recollida de llibres usats

Comanda i recollida de claus de guixetes

Recollida ecoBooks i Ajut a les comandes

Informaci贸 del Projecte de Reutilitzaci贸 de llibres

Preinscipci贸 Batxillerat i Formaci贸 Professional

Enquesta que pregunta a fam铆lies i docents: EDUBAROMETRE

Campanya Ciberassetjament Zero

Fes-te soci de l'AMPA

Pressupostos participatius

Xerrada Salut i Escola

Vaga d'estudiants

Festa de la Primavera: tast maridadge amb tapes vins i cervesa

Portes obertes de batxillerat - 21 i 26 d'abril

Xerrada: Educaci贸 per a la mobilitat segura - Adults

Proposta de l'AMPA per als pressupostos participatius 2018

Preinscripci贸 estudis obligatoris curs 2018-2019

Futura, sal贸 dels m脿sters i postgraus

Sal贸 de l'Ensenyament, setmana de la formaci贸 i treball

Convocat貌ria Assemblea General de l'AMPA

Xerrada: Eines emocionals: sembrant bons vincles

Jornada portes obertes: Preinscripci贸 ESO

Comunicat: La immersi贸 ling眉铆stica no es toca!

Sol路licitud d'ajuts per despla莽ament

Acte d'homenatge a Paco Sorolla

Sant Tom脿s: Espai orientador de l'estudiant

ACEPTAR
Aquest web utilitza la cookie _ga propietat de Google Analytics, persistent durant 2 anys, per habilitar la funci贸 de control de visites 煤niques amb la finalitat de facilitar-li la navegaci贸 pel lloc web.
Si continua navegant considerem que est脿 d'acord amb el seu 煤s. Podr脿 revocar el consentiment i obtenir m茅s informaci贸 consultant la nostra Pol铆tica de Cookies